torsdag 9 februari 2012

introdiet dag 10

Är nu inne redan på introdag 10! Håller på och lagar mat och kokar buljong och läser recept och äter mittemellan! ;) ha, ha.

Energin åker berg o dalbana, kan faktiskt känna skillnad mellan vakenhet och trötthet! Tidigare var allting som en grå trötthetskänsla i hela kroppen, dygnet runt, hade ändå svårt att sova.

Nu verkar det som om jag, automatiskt (?) fått nya vanor, sedan jag börjat med min intro, är trött vid 22 och uppe vid 7-8 tiden? För mig är det en sensation! I och för sig så slumrar jag en stund mellan 13-14-tiden. Men det bjuder jag mig själv på!.

Det enda som jag tycker är besvärligt, är att nu så pendlar magen, ifrån att jag inte fått behålla i stort sett någon mat alls (innan jag började med gaps i okt) så pendlar jag med att inte få gå alls, vissa dagar. och känner mig illamående, huvudvärk och magen blir iskall och känns som om den stannat!

Är det då Hyposymptomen tro, som kommer fram? Dåliga binjurar brukar ju ge diarréer och Hypo hård mage. Orkar inte fundera mer på det.....

Sedan har blodsockret gått ned (Whooooo!) och känner mig emellannåt väldigt benmjuk. Tror jag aldrig i mitt liv, ätit så mycket men verkar behöva äta konstant? Min Ghee-burk har tagit slut på en vecka, trodde aldrig att jag skulle äta fett tsk-vis! Har slut på kokosfettet så då tar jag den istället!

Min plan

Läst mig till att nu har jag brist på magsyra som ger förstoppning kanske tom bör ta tillskott av  magsyremedel, för att öka mängden magsyra, dricka citronvatten eller äppelcidervinäger
innan maten, plus att följa dieten för att reglera det?!

Först så när tarmarna släpper igenom allt pga alla fibrer som irriterar tarmen så blir man lös. När det slutar irritera kvarstår problem med att få igång en bra matsmältning. Juicerna hjälper till att få magen att komma igång.

Tänker börja med morotsjuice med äpple och kanske selleri? För att på olika sätt stimulerar gallsafterna, som är det som bryter ned fetterna. (magsyran bryter ner proteinet.) Äpplet och fettet stimulerar gallan.
Fettet som inte gallan klarar att bryta ner bildar tvålklumpar som täpper till i tarmen och ger förstoppning,  förutom protein som lägger sig passivt och ruttnar och jäser i tolvfingertarmen, när inte tunntarmen vill ta emot den alltför osmälta födan. Åhh, det ville jag inte veta egentligen....

Det varnas att det kan bli jobbigt i början men att man bör ha tålamod, för det blir bättre.

Bättre och bättre dag för dag ♪ ♪ ♪♪

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar