fredag 24 februari 2012

Tål ingen stress alls!?


I förrgårkväll föll jag handlöst i halkan och blev säkert liggande i en halv minut sådär, fick dödsångest, panik att jag inte skulle ta mig upp och att ingen skulle hitta mig! Helt ologiska tankar! När jag kom in skakade jag, mådde illa och frös som i chock (?), fick mer och mer värk i kroppen och igår så var jag ju givetvis, stel både här och där. Men var också illamående, hade huvudvärk och fick inte behålla maten.

Ställer idag mig själv en fråga. Kan man vara så skör att , denna lilla olyckshändelse bidra till att binjurarna får fnatt? Och därav min dåliga dag igår??? (introdag 24)

Ja, så kan det vara! Har man trötta binjurar så orkar dom inte prestera när man utsätts för stress av olika anledningar. Tex små el stora olyckor av, psykisk och fysisk stress, bantning och träning mm och finns där inte tillräckligt med kortisol att utsöndra vid dessa tillfällen så mår man dåligt.
Illamående, värk och ont i ländryggen och huvudvärk är väldigt typiska symptom för oss med kortisolbrist.

Den kraftiga reaktion  som jag fick,  är väldigt typisk för en adrenalinrush,  som man får om det inte finns kortisol så det räcker i stressituationer. Och man kan säga att kroppen "överreagerar" och det beror på att där friska människor "bara" får en kortisolhöjning vid stress så får vi en adrenalinutsöndring istället eftersom kortisolet inte räcker till och därmed får vi också en mycket kraftigare reaktion, som tar tid att återhämta sig ifrån.
 

Det är därför det är så viktigt för oss med svaga och trötta binjurar att undvika det mesta som ger ett högt kortisolpåslag så att vi inte får de här binjurekrascherna.Nu kan man ju inte rå för en olycka,men all annan stress...

Vad bra att jag får tid till eftertanke, att små händelser kan påverka både kropp och själ mer än vad man tror. Både dom bra och dåliga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar