tisdag 21 februari 2012

Hur mår jag egentligen?

Idag är jag redan inne på dag 22 på introdieten som bygger på Dr. Natasha Campbell-McBride´s GAPS -diet. Kan inte säga att det har varit helt enkelt, men mycket spännande att lära sig göra nya maträtter, koka buljong, fermentera mjölkprodukter till Creme Fraiche och Youghart. Har fått prova nya smaker,  t ex surkål som jag aldrig ätit förut, inte heller kokosfett och Ghee. Har min nyfikenhet att tacka för att det gått så pass bra som det gjort, har alltid gillat att experimentera och prova nya saker. Men min största motor för detta livsprojekt, är och har varit min tanke på att förbättra min hälsa.

Hur mår jag då?
  1. Orkar mera, korta stunder, men är fortfarande trött, orkar oftast inte vara uppe hela dagar, vilar under eftermiddagen 1-2 timmar.
  2.  Ingen värk i muskler och leder, den försvann i höstas då jag började med Magnesium! 
  3. Bättre humör och ingen depression som jag brukar ha, har i vinter ätit ca 4000 IE om dagen! Dubbla rekommenderade dagsdosen! Men som sagt det är ju för de friska! 
  4. Färre Gallstenar, de har jag fått ut den naturliga vägen, små gröna stenar, under introdiet dag 16 Ingen skön upplevelse. Befriande efteråt.
  5. Mjukare myxödem, när jag började med Magnesium, började dom mjukna, sedan fortsatte jag med Jod och då ökade blodcirkulationen i kroppen, myxödemen blev alldeles rosa-röda! 
  6. Fryser mindre pga Joden som påverkade mina blodådror och vener kraftigt. Redan första dagen så "brann" det i mina ådror, vissa blev riktigt tydliga, rosa streck under huden. Där jag hade blodproppen blev det en kraftig reaktion, precis som om nya vägar söktes fram för mitt blod? Tårna fick sådan blodcirkulation att de värkte som om jag varit ute i kylan och fått värmen tillbaka i dom. Kan sitta i kortärmat små stunder utan att frysa el bli kall inomhus. Helt underbart!
  7. Mer energi i musklerna! Har senaste halvlåret börjat få tillbaka kopplingen till vissa muskler. funderar om myxen tidigare tryckt så mycket i området att signalerna minskat? Ju lösare myx, ju mer känsla har jag fått i dom. Sedan introdag 17, har det pirrat och darrat i stort sett hela kroppens alla muskler, speciellt på kvällarna då jag börjar ta det lugnt. Märkte igår när jag var på vattenjympan vad arbetsamt det var att använda sig av musklerna, kände kontakt med min kropp på ett helt annat sätt än på många år! Whoiii! :) 
  8. Magen o maten, börjar känna direkt skillnad, vad jag behöver för mat, vad jag mår bra på el inte. Har faktiskt provat att äta en semla el kaka till kaffet, men mår illa och får ont i huvudet inom en halvtimme. Så det verkar vara som om min kropp tränas via denna gapsdiet att känna vad som är bra el dåligt för den???
  9. Behåller maten, gör jag faktiskt! Har fått göra detta nu i ca 14 dagar! Kanske det också är därför som om kroppen orkar mera? Daaaa. Givetvis så är det så.
  10. Lägre blodsocker. Det har gått ned via kosten, men sköldkörteln och binjurarna, påverkar starkt det negativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar