tisdag 20 mars 2012

Självkänsla vs självförtroende

Idag blir det hundklippning på schemat, kommer att åka till min uppfödare för att frisera till Leo vår goldenhane, har själv tidigare i mitt liv haft en aktiv kennel, där jag klippt mina och andras hundar ett otal antal gånger. Nu känns det som om jag aldrig hållit i en sax i hela mitt liv! Är det självförtroendet som sviktar då, eller? Är så fruktansvärt självkritisk. Tror att det i huvudsak är min ork och koncentration som sviktar och då dalar självförtroendet för mig, jag litar inte på mitt eget omdöme....

Ser mig runtomkring i vän och -bekantskapskretsen, där de flesta får sitt självförtroende bekräftat, mest varje dag via jobbet! Tror att få känna sig bra på ett yrke är bra för ens ego, bara att få lön för mödan är ju kvitto nog för ens prestation!? Jag har själv i många år inte känt mig bra nog som människa, då jag är sjukpensionär och inte heller kan skrapa ihop, i mitt tycke tillräckligt med pengar till hushållet. Tyvärr så är det för mig väldigt lätt att "gotta" och grotta ned sig i denna känsla och bli emellanåt, nästan totalt handlingsförlamad.

Då jag är tillsammans med en underbar man, med en fantastisk självkänsla, att han duger som han är. Har jag fått upp mina ögon att det är skillnad mellan självkänsla och självförtroende! Att man får göra fel, visst kan självförtroendet för vad som man gör/gjort då dala en stund, men har man en riktig jagkänsla, så vet man att man duger i alla fall, och står där stark och rak som en fura ändå.

Hmm det där sista har jag nu jobbat med i ca 7 år, jantelagen sitter även i mig, en gammal kvarleva i många svenska folksjälar!? Usch, en fruktansvärd "sanning" som tyvärr många av våra föräldrar och äldre släktingar växt upp i.

Jantelagen

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mera än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att några bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Aksel Sandemose Jantelagen
I mitt fall så kan jag motsäga de två första stroferna även när det blåser omkring mig, sedan så de andra, tyvärr så finns de tankarna med mig, speciellt de mörka dagarna :(  Tror mig inte vara ensam om att jobba MOT dessa meningar?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar