onsdag 7 mars 2012

Introdiet steg 3

Är nu inne på introdiet 3, och den 39:e dagen sedan jag först började med min introduktion på GAPS-dieten. Det har både varit lätt och svårt att hålla sig strikt till dieten. Från början tyckte jag det var svårt att koka buljong och tänka sig att göra soppor kändes oöverstigligt jobbigt, men då jag blev inspirerad av ett forum, där fler "gapsare" finns, så bestämde jag mig för att ändå börja.

Jag har fått frågan om det inte blir enahanda med samma mat hela dagarna, nej, det tycker jag inte, ingen soppa är den andra lik, man kan variera både sälta, kryddning, grönsaker, buljongbas och kött nästan i det oändliga.

Att kroppen får behålla maten känns ändå som en stor morot till att fortsätta. Det svåra har varit/är,  att hitta lösningar till, vad jag ska/bör äta när jag är utanför hemmet, att finna alternativ till potatis, ris och spagetti som inte innehåller stärkelse och vad gör jag, när jag får mitt månatliga godissug?!
Allt detta har varit en utmaning, men från att ha känts svårt och tungt, har det börjat vända till, spännande att söka efter lösningar som passar in i min vardag. Har även inköpt kokböcker, läser på nätet och experimenterar själv med recept. (De bra kommer att hamna i receptsamlingen här på bloggen)

Det jag kan säga så här långt, är att håller jag mig inom dieten, så mår jag bättre, magen är i ordning och jag får då givetvis, bättre ork. Så jag tänker som så, att jag får ge detta projekt, mer tid och energi, för att kunna göra en bättre utvärdering om kostens fördelar, är stadigvarande, (?) eller om det bara är en tillfällighet att jag är i en bättre period?!

Är nu inne på introduktionssteg 3 och då får jag

  1. Äta allt som jag gjort tidigare i dieten.
  2. Lägga till mogen avokado
  3. Äta pannkakor baserade på ekologiskt nötsmör, ägg och zuzzini, stekt i ghee, ankfett el gåsfett. 
  4.  Äggröra 
  5. Ångkokta/frästa grönsaker.
  6. Fräst skivad el hackad lök stekt i ghee under lock i 20- 30 min på låg värme.
  7. Introducera surkål och fermenterade grönsaker. Innan skulle bara juicen drickas men nu kan man äta grönsakerna. Börja långsamt med en till två matskedar vid varje måltid, öka allt eftersom det tåls. 
Källa: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/introduktionsdiet/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar