tisdag 20 mars 2012

Du skall älska din nästa...

Du skall älska din nästa som dig själv"Markus 12:3

Det tog lång tid för mig i mitt liv innan jag förstod innebörden av dessa ord. Jag har så länge jag kan minnas älskat andra människor mer än mig själv och försökt att hjälpa andra människor i tron att vara en god människa. Javisst, kan det vara bra att vara snäll, men inte till priset att förminska sig själv och bli mer och mer tillintetgjord med en identitet som sugs ur kroppen allt mer....

Det är inte lätt att älska sig själv, det är något som man måste tillåta sig att göra, någon gång nu och då, att läsa nedanstående antijantelag kan vara ett, ha en spaeftermiddag/kväll med goda vänner är en annan, läsa en god bok/tidning, mm, huvudsaken är att man en stund nu och då, blir huvudpersonen i sitt eget liv!

Antijantelagen

Du ska tro att du är enastående.
Du är värd långt mer än du tror.
Du kan lära dig allt.
Du är bättre än många andra.
Du vet mycket mer än många andra.
Du har mycket att vara stolt över.
Du duger till allt.
Du skall le och skratta.
Du har någon som bryr sig om dig.
Du har kunskaper att lära ut.
Källa:
http://www.minfrid.se/sinnet/alska-sig-sjalv.shtml
http://retoriksallskapet.se/Antijantelagen.htm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar