onsdag 16 maj 2012

6 månader av Gapskost!

I början av december 2011 ramlade jag  in på en hemsida som handlade om GAPS-dieten, jag delade info med en Facebookvän :) , med samma ideér om hälsa som mig, och för henne tog det 2 timmar så hade hon en kycklingbuljong  klar! :)

Jag tog det försiktigt för jag hade ingen som helst kraft och var håglös, men kände att jag måste försöka ändra på min kost, För min del så ville jag inte förivra mig utan jag bytte ut matvaror hemma allt eftersom och introducerade maten för min käre sambo som stöttade mig fullt ut! Han var lite tveksam till en början, till en del av menyerna,  men älskar nu det mesta av maten - utom surkål ;) ha, ha.

Ja, kan ju säga att nu har min sambo och jag ätit enligt Full-GAPS sedan i nästan ett halvår, (min sambo har inte varit lika strikt) och jag har levt enligt introdieten sedan i slutet av januari.


 Det som har hänt för min del är att min mage o tarm känner av nästan direkt vad jag tål och inte tål! Mina smaklökar har förändrats, har mindre behov av sött o salt. (Inte under ÄL) . Har blivit mindre allergisk/överkänslig. Gått ned i vikt el egentligen, omfördelat vikten i kroppen, nu så har myx till viss del försvunnit och lämnat utrymme för mig att känna mina muskler på ett helt annat sätt än förut. :)

Får behålla maten på ett helt annat sätt, Känner hunger...
 
Nu så har jag ju så många sjukdomar o symptom att fixa, så jag jobbar på bred front för att försöka bli så frisk som möjligt. Tillför
  • Mg, Ca i pulverform
  • Hhar slutat med Jod, (gjorde jodtestet och det försvann inte förrän efter 24 tim)
  • Acetylcystein 200mg/dag
  • D-vitamin 4000IE/dag - funderar äta maj ut
  • Lactovital (probiotika) 1 tabl/dag.
  • C-vitamin 1g/dag
  • Provade Selen men jag reagerade jättekraftigt på den så jag har tillfälligt slutat. (Kände mig jätteförgiftad)
  • Natriumbikarbonat ½-1 tsk i ett glas vatten 1-2 ggr/dag. (Har Natriumbrist)
  • Järntillskott? Ligger på gränsen till för lågt.
  • Funderar även på något tillskott el medicin för att stimulera mina binjurar och eller/sköldkörtel. tex Naturligt sköldkörtelhormon, Liothyrin, Adrecomp?

Det roliga i kråksången är att min sambo, som aldrig klagat över maten någon gång,  inte längre tycker om halvfabrikat via luncher, tycker kött är segt.  Maten får inte vara för salt, kryddad osv. Han äter mindre bröd och vill också ha av mina grönsaksblandningar o smoothies, för att inte glömma den hemmagjorda kefiren som han kan gå upp och äta mitt i natten,  för att han blir "sugen" :)
Hans smaklökar har också förändrats under resans gång!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar