måndag 10 februari 2014

Min stroke del1

Dag 1: I slutet av juli 2013 på en hjortronmyr så började min högra hand domna bort och kände mig lite yr, men det var varmt och fuktigt så jag trodde bara att det var lite vätskebrist. Yrseln försvann men domningen kom o gick.

Dag 2: Dagen efter så var jag halt på högra benet, utan att ha ont någonstans, ringde till sjukvårdsupplysningen för att fråga om stroke, men de tyckte inte att jag hade tecken på det. Så jag bestämde mig för att ha min middagsbjudning här hemma. Fick problem med att laga middagen fick ont i huvudet, men kände ingen oro för att det skulle vara något "fel". Har stressallergi efter utmattningssyndrom tidigare i mitt liv, så det är "normalt" för mig och min omgivning att jag ibland inte klarar av saker

Dag 3: Åkte vi till Åsele marknad kände mig hyfsat fräsch, vackert väder, bara lite halt, men jag ställde diagnos själv, hade säkert påverkat ryggen efter allt gående på myrar. Under dagen så började min ena axel göra ont och värkte, dvs min problemaxel och mitt haltande kom tillbaka. Inte ens då kunde någon övertala mig att åka in på akuten.

Dag 4; Bestämde mig för att åka in på min Vårdcentral, bad min sambo följa med in till läkaren, speciellt då det var semester och min ordinarie läkare inte var där. Symtomen kom och gick, kände mig olustig till mods, något var fel. Läkaren såg inga större fel, men skickade mig på magnetröntgen, där tog det tid.Efteråt sa personalen, att min läkare skulle höra av sig inom en timme, vi stannade kvar i stan och väntade. Läkaren ringde och förklarade att jag hade cirkulationsrubbningar i hjärnan och om jag blev sämre skulle jag söka vård! Jag sa att jag hade ont i huvudet men han menade att jag skulle ta en Alvedon. Så jag åkte hem men fortfarande illa till mods.

Dag 5: Vaknade och blev förbannad direkt! Det kan väl inte vara brukligt att man ska ligga hemma till sängs om man har cirkulationsrubbningar i hjärnan! Ringde till VC igen och sa att jag vägrar vara hemma, jag vill ha en undersökning genast OCH förresten ÄR jag sämre idag! Fick remiss till akuten och var på sjukhuset kl 10, kl 14 var jag inlagd på sjukhusets strokeavdelning! De menade att jag nog med 80% säkerhet hade fått en hjärninfarkt (stroke) eller MS (20%) sannolikhet. Jag blev kvar i ca 4 veckor!!!

Diagnosen: Med största sannolikhet så har jag haft en hjärninfarkt, men för säkerhetsskull är jag kvar på neurologen åtminstone 1 år till, för att helt utesluta MS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar