lördag 25 januari 2014

Glöm inte D-vitamin!

Har sagt det förr och säger det än en gång. Glöm inte att ta tillskott av D3-vitamin! Under vinterhalvåret. bör man som frisk och vuxen människa minst ta 2000IE / dag för att hålla sina depåer fyllda i kroppen. Själv så tar jag 2000IE under sommarmånaderna maj-juli för att sedan, i augusti börja med 4000IE, blir jag förkyld så ökar jag ett tag till 6000IE. Men ändå har det visat sig i blodprover som jag tagit på Vårdcentralen att mina värden är på nedre referens för att det ska vara ok.

Varför är det viktigt att ta D3-vitamin?

  • Skelettets uppbyggnad
  • Minska risken för artros
  • Minska risken för osteoporos (benskörhet)
  • Ny forskning menar att det finns starkt samband med d-vitaminunderskott och diabetes typ 2, övervikt, hypertoni (högt blodtryck) hjärtinfarkt och stroke.
  • Motverka att bl a sjukdomar som MS, RA och inflammatoriska tarmsjukdomar.
  • Påverkar hjärnan att bli mer positiv, orka mer
  • Stärker immunförsvaret och förkortar influensan.

Forskning


D-vitaminforskaren Mats Humble menar att även vissa former av cancer
( tjocktarms-, prostata-, bukspottkörtel- och bröstcancer) förebyggas av rätt nivåer.


" Men Mats Humble tror att de flesta svenskar får en alldeles för liten dos av vitaminet. Han menar bland annat att solrestriktionerna är för hårda och att det endast är mellan klockan 11-15, när solen är som starkast, som huden kan bilda d-vitamin – de timmar man avråds från att sola. För mycket solning kan leda till hudcancer, men om du inte får någon sol kan det leda till andra cancerformer."

Källa :  d-vtamin vaccinerar mot cancer och hjärtinfarkt


Referensnivåer
 Följande beslutsgränser rekommenderas:
D-vitaminbrist: <25 nmol/L
Suboptimala nivåer: 25-75 nmol/L
Optimala nivåer: 75-150 nmol/L
Risk för toxiska effekter: >250 nmol/L



När man går till läkaren och tar blodprov så är det brukligt att läkaren kollar om patienten har D-vitaminbrist. Många får då till svar att det är lugnt, allt är ok. Men om vi tittar bland referensvärdena så upptäcker man att det finns både suboptimala och optimala nivåer. Det betyder att du kan ligga lågt (suboptimalt) och ändå få till svar att allt är ok.


I mitt fall så låg jag på 107 nmol/L i augusti efter en solrik sommar och att jag åt 2000IE/dag.


Mitt råd är att be om att få ta ett  d-vitamintest  så du vet  var du ligger i för nivå. Speciellt om du känner med dig att du är trött, hängig och kanske tom nedstämd under vinterhalvåret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar