fredag 7 mars 2014

GMO - genmodifierad organism

Jag blir orolig av nya företeelser som sker i skymundan. Plötsligt har jag blivit varse om att nära mig finns det en av Europas största GMO-odlingar. Mina tankar har nog varit fyllda av fördomar, att andra länder i världen "håller på"  med genmanipulation av arvsmassan i växter och djur. När började det komma så nära inpå? Vill jag/vi ha denna nya teknik? Behöver vi den? Känns inte ok att växter genmanipuleras för att klara av besprutningsmedlet, måste vi då också ändra våra gener för att klara av dessa gifter? Det är tal om att ta bort GMO-märkning, känns inte bra i maggropen.

Problemet är att när jag kollar på nätet, finns det få bra källor för att veta konsekvenser på vad som händer i framtiden om vi släpper all kontroll?! Finns forskare som hävdar att kor får missfall av GMO-foder! En fransk forskare från Caen menar att forskningen pekar på att cancerrisken ökar dubbelt!

"Professor Gilles-Eric Séralini, som lett undersökningen, förklarar att sjukdomen (cancer) drabbat hanar i levern och njurarna, medan honor fått tumörer i brösten. Undersökningen har utförts på 200 råttor och har pågått i två år- Séralini uppger att tumörerna uppkom redan efter 4 månader. 

- Nu måste man ifrågasätta varför myndigheterna godkänt GMO i vår mat, säger han till media. "
(källa: Yle 120928)


Kor i sin naturliga miljö

Måste jag ta ytterligare ansvar för den mat jag vill äta? I Sverige är det än så länge GMO-fritt foder till våra djur, men inte lika säkert i det som kommer ifrån utlandet. I flera länder behövs ingen märkning på det.


Ett nytt val jag har gjort är att byta ut Arlas produkter till Norrmejerier. Lite dyrare men då Arla inte tar sitt ansvar att undvika mjölkimport från Danmark i bla ost och Bregott, så byter jag livsmedelskedja. Arla hävdar i och för sig att det inte förs vidare ut ur mjölken och att flera forskningsrapporter visar detta.

Jag hävdar att tills jag är klart överbevisad så står mitt beslut fast! Undvika GMO produkter då jag har ett val. Det positiva är att ekologiska produkter i alla livsmedelskedjor ska vara fria från allt.


Här är en mycket bra artikel  GMO - vill vi ha det?


Nedan: Lite extra matnyttigt för den intresserade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar